Vēsture
Tunelis tika atvērts 1994. gadā. Tas īstenoja
ilglaicīgos sapņus par Lielbritānijas un Francijas apvienošanu.
Sākumi
1802. gadā franču inženieris, Alberts Matjū,
uzprojektēja pirmo tuneli, caur kuru, pēc viņa domām, varēja braukt
rati. Pēc 1830. gada , kad attīstījās vilcienu sistēma, tika uzsākts
domāt par dzelzceļa savienojumu zem kanāla. Thome de Gamond pavadīja
30 gadus strādājot pie dažādiem tuneļa projektiem. Tomēr tālāk par
projektiem līdz 1945. gadam darbs tā arī nenovirzījās.
Projekti
Tikai 1957. gadā tika sastādīta speciālā grupa,
kura nodarbojās ar tuneļa projektēšanu. 1973.gadā tika sagatavoti
četri projekti.
EUROPONT tas bija tilta projekts, kurš turētos
uz kevlāra vantiem, tomēr tas ātri tika atmests, jo bija pārāk dārgs
6 miliardi mārciņu.
EUROROUTE tas bija tilta un tuneļa apvienojums
zem jūras ar dzelzceļa palīdzību.
CHANNEL EXPRESSWAY ceļa un dzelzceļa
apakšzemes savienojums.
EUROTUNNEL šis projekts tika sagatavots 1972-75
gados. Pamatā vajadzēja būt diviem dzelzceļa tuneļiem un vienam
personāla tunelim. To garumam bija jābūt 50 km.
Komisija izvēlējās "Eurotunnel" projektu un
1987.gada 1. decembrī. Anglijā tika uzsākti būvdarbi. Jau pēc trim
gadiem 1990.gada 1.decembrī tika atvērta kustība pa kanālu. 1994.gada
6.maijā tuneli atvēra oficiāli, kuru vadīja karaliene Elizabete II un
Francijas Prezidents Francois Mitterrand, un jau pēc mēneša notika
pirmais brauciens. |